Olen 55-vuotias juoksuvalmentaja sekä kilpakuntoilija. Aikaisemmin työskentelin logistiikan alalla 25 vuotta, joista viisi vietin ulkomaankomennuksella Hollannissa.

Olen liikkunut lapsesta saakka monipuolisesti. Jalkapallo oli pitkään rakkain lajini. Pelasin itse ja valmensin junioreja. Ikävuosien karttuessa liikunta kuitenkin jäi aina vain vähemmälle, ja aikuisiällä terveet aktiviteetit unohtuivat. Paino nousi runsaan kymmenen vuoden aikana reippaasti.

Jossain vaiheessa passiivinen elämäntapa alkoi kyllästyttää, ja päätin tehdä elämäntaparemontin. Ennen vuosituhannen vaihdetta juoksin puolimaratonin ja lopulta maratonin. Jäin koukkuun juoksemiseen. Juoksuharrastuksen myötä paino tippui parikymmentä kiloa, ja aloin katsoa elämää aivan uusin silmin.

Ensimmäinen maraton vuonna 1999

Ensimmäiselle maratonille vuonna 1999 harjoittelin lähinnä fiilispohjalta. Tuolloin vielä tupakoin, mikä hidasti huomattavasti tuloskehitystäni. Sain tupakoinnin lopetettua vuonna 2007 ja aloitin tavoitteellisemman harjoittelun. Maratonaika paranikin vuodessa viisitoista minuuttia (3.11.06).

Ensimmäisen kerran juoksin maratonin alle kolmen tunnin vuonna 2009, ja vuonna 2013 maratonennätykseni oli 2.48.22. Harjoittelumääräni nousivat vuosien 2009–13 aikana 4000 kilometristä 5600 kilometriin. Olen juossut myös kolme 100 kilometrin ultrajuoksua, ennätykseni on 8.14.43. Olen osallistunut kerran myös triathlonin puolimatkalle, jossa tulokseni oli 5.12.45.

Tavoitteellisuus tuottaa tuloksia

Tavoitteellinen harjoittelu on tuottanut selkeitä tuloksia, mikä on heijastunut myös muille elämänalueille. Treenaamisen myötä arjesta on tullut energisempää, nukun paremmin ja syön terveellisemmin.

Takapakkia kuitenkin koin, kun akillesjänteeni jouduttiin operoimaan keväällä 2015. Intensiivisen treenaamisen, mutta myös vastoinkäymisten kautta olen oppinut myös kuuntelemaan itseäni. Harjoittelu on järkevöitynyt, ja rasituksen ja levon suhde on nykyään kohdillaan.

Usean vuoden valmennuskokemus

Minulla on usean vuoden kokemus erityisesti aikuisten juoksuvalmennuksesta, ja olen itse aktiivinen kuntourheilija. Ymmärränkin aikuisen juoksijan tarpeita ja haluja hyvin. Keski-ikäisen juoksijan levon ja rasituksen suhde on erilainen kuin nuorella ja asettaa harjoittelulle erilaiset haasteet. Muun muassa nämä asiat täytyy huomioida harjoittelua suunniteltaessa. Ikä ei ole este, korkeintaan pieni hidaste.

Nykyään valmennan kilpakuntoilijoita Helsingin Juoksijoissa. Olen myös toiminut valmentajana Puistolan Urheilijoiden Maratonklubissa ja puolimaratonkoulussa. Lisäksi minulla on useita omia valmennettavia. Triathlonisteille olen opettanut juoksutekniikkaa.

Suoritin liikuntalääketieteen perusopinnot vuonna 2014. Liikunnan ammattitutkinnon (LAT) ja yrittäjän ammattitutkinnon (YAT) suoritin vuonna 2016. Tällä hetkellä opiskelen ravitsemustieteiden perusopintoja.